maandag 3 augustus 2015

The eagle has landed...

Voila, we zijn verhuisd. 

Tijd om dus even alles op een rijtje te zetten en de mensen te bedanken die ons hebben geholpen om de Statige Dame weer mooi te maken. 
Voor deze verbouwing (welja, opfrissing, is het eigenlijk), hadden we amper 6 maanden. We konden ons dus niet permitteren om met prutsers te werken. Het was belangrijk om de juiste vakmensen uit te kiezen. 

De stelregels die we hebben gevolgd om deze verbouwing rond te krijgen waren simpel: 
1/ wie een offerte stuurt, is alvast kandidaat om werken uit te voeren. Ongelooflijk hoeveel mensen hier zijn komen kijken, keuren en meten om dan uiteindelijk geen offerte te sturen. Ik weiger uit principe om achter mensen aan te zitten.

2/volg je 'gut-feeling'. Echt. Als iemand niet helemaal 'goed' aanvoelt, ga er dan niet mee in zee. Kans is groot dat je voorgevoel klopt. 

3/ Stuur, na het krijgen van de offerte, een mailtje met een bijkomende vraag. Iets over datum van uitvoering of zo. Indien je daarop antwoord krijgt, heb je te maken met iemand die professioneel bezig is met zijn zaak. Iemand die dingen opvolgt. 

4/ kies voor bedrijven uit de omgeving. Kans is groot dat het goedkoper is wat verderop, maar als er een probleem zou zijn, is het makkelijker om dit op te lossen met iemand die in de omgeving woont. 

De facturen zijn bijna allemaal al betaald, dit gaat dus over mijn ervaringen delen en niet om reclame of zo. 
Goed, beginnen bij het begin: 

Het injecteren van de muren tegen vocht werd door Totalfix (Mechelen) uitgevoerd. Alles zeer correct en netjes uitgevoerd. 

Het dak werd door Dakwerken Speelman (Mortsel) zeer mooi gelegd. Hoewel ze geen makkelijke taak hadden. Onze Statige Dame blijkt tamelijk 'scheef' te staan. 
Tip van de dag: mensen met een gevoelig hart, blijven best niet kijken hoe deze mannen vlotjes op en af een dak hollen. 


Voor de elektriciteitswerken hebben we al tweemaal met 'Tomsoi' uit Wilrijk gewerkt. Beide keren waren we zeer tevreden (daar kan je weinig spectaculaire beelden van tonen, maar we zijn verlicht :) )


Voor de loodgieterij hebben we gewerkt met Paul Rens uit Aartselaar. Hele fijne samenwerking, prachtig resultaat!

Voor het opschuren van onze 100-jarige parket: Vernibo uit Rijmenam (de enige uitzondering op de regel van dichtbij huis te zoeken). De onderparket in ons vorige huis hebben we twaalf jaar geleden door hen laten leggen. We waren toen zeer tevreden, dus vroegen we hen om onze vloer op te schuren. Zeer fijne samenwerking, heel goed advies gekregen en perfecte uitvoering.  






Voor ramen en deuren: Nuyts uit Kontich. Hoewel we al met hen hadden samengewerkt, verliep het deze keer iets minder vlot. De timing bleek moeilijk vast te leggen en communicatie kon beter. Hoewel we een zeer capabele en vriendelijke contactpersoon hadden (dank je, Peter), zorgde dit wel voor stress, voornamelijk omdat tijd iets was wat we niet op overschot hadden. Verder nog een paar kleine vergissingen hier en daar. Maar al bij al, de kwaliteit van de ramen is heel erg goed en dienst na verkoop is van goede wil. Dat is positief. Ik zou opnieuw met hen werken, want de kwaliteit is goed. 

Voor de installatie van het alarm: Easy protect uit Mortsel. Hele fijne samenwerking, flexibel en klantvriendelijk (geduldig uitleggen hoe het werkt, tot driemaal toe. Ik heb geen technisch brein). Geen foto's van het alarm... lijkt wat ondankbaar, maar ik hou het liever zo ;) 


Voor het bepleisteren van onze muren: Vojtec uit Kontich. Zeer flexibele samenwerking. We vroegen om de bepleistering in twee delen uit te voeren omdat de ramen pas later geplaatst zouden worden. Dat was geen enkel probleem. Perfecte timing, perfecte uitvoering. Niets dan lof voor dit team. 




  
Voor de verhuis zelf maakten we gebruik van de diensten van Anthonissen uit Mortsel. De verhuis zelf verliep vrij goed, ondanks het slechte weer. 
De enige opmerking: de offerte die ik kreeg was voor een 'drie uren'-forfait. Bijkomende uren moesten apart betaald worden. Dat een gemiddelde verhuis 7 uur duurt, had de zaakvoerder niet gemeld tijdens ons gesprek, dus ging ik er argeloos vanuit dat we misschien één of twee uurtjes extra zouden moeten bijbetalen, het werden er vijf... Toen ik hem daarover belde, vond hij mijn gedachtegang 'naïef'. Blijkbaar mag ik niet verwachten dat een prijsofferte een richtlijn geeft over wat ik moet betalen aan het einde van een verhuis. 
Niet nodig om te melden dat het gesprek dat daarop volgde tamelijk pittig was. Niet dat ik nog een verhuis plan, maar deze samenwerking is niet voor herhaling vatbaar. Jarenlang heb ik op een klantendienst gewerkt, maar ik heb nog nooit een klant 'naïef' genoemd (wel heel luid gedacht...). 


Een mega DANK U aan onze vrienden die hier ook keihard hebben gewerkt en ons hielpen om dit mogelijk te maken. Jullie zijn schatjes! 

En aan de 'online' supporters met hun lieve aanmoedigingen: Merci! 
De volgende maanden houden we het wat rustig, maar zodra we er weer invliegen voor de keuken, tuin en gevel, zal ik jullie op de hoogte houden. 

Hieronder foto's 'voor en na':





















Geen opmerkingen:

Een reactie posten