dinsdag 10 februari 2015

De moeilijke muur.

Het eerste werk om ons midlife-project op te starten is strippen. 
Helemaal strippen. Het huis welteverstaan.
In het ware leven gaat het net zo. Soms moet je back to basics gaan, even zoeken naar wat nu weer écht belangrijk is in je leven. 
Hoe zit het met de fundamenten? En wat met de muren? Pas als je zeker weet dat alles in orde is kan je verder bouwen. 

Deze week werden dus de muren blootgelegd. Samen met mijn moeder en mijn zus, weekten we papier van de muren. Soms met de stoommachine, soms met heet water en Dreft (merci voor de tip, Wende) 
Regelmatig vloekte ik als een ketter op kleine stukjes die hardnekkig aan de muur vastplakten. Anderzijds kon ik soms hele panden in één keer eraf halen. Zalig was dat. 

Ik leerde echter een belangrijke les tijdens dit jobje: 
Hoe makkelijker het behang loste hoe natter de muur erachter. 
De frustratie die ik had gevoeld bij het verwijderen van de lastige stukken, voelde nu helemaal anders aan. Hoewel die muren het meeste werk hadden gevergd, stonden ze nu droog en proper te wezen. 

Conclusie van de week: Iets wat je makkelijk afgaat, zal je op korte termijn voldoening geven. Een taak die moeilijk is en waarvoor je je best moet doen, schenkt je het meeste tevredenheid en blijdschap op lange termijn.

Om maar te zeggen dat zelfs behang afsteken tijdens een midlife tot belangrijke inzichten kan leiden. 


'De moeilijke muur' 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten